Lier, 29 mei 2026: Op heel wat plaatsen in Lier werd vandaag burendag gevierd. Op 43 plaatsen werden stoelen en tafels buitengezet. De buurt kwam samen en op sommige plaatse bracht iedereen iets lekkers mee. Het enthousiasme en het aantal deelnemende straten en buurten blijft elk jaar groeien.
Burendag is het ideale moment om met buren samen te komen, gezellig bij te praten of nieuwe mensen te leren kennen. Het concept is simpel: zet je stoel buiten, nodig je buren uit om hetzelfde te doen en maak er samen een onvergetelijke avond van. In onze stad zetten we nu al voor het vijfde jaar op rij in op dit initiatief. Met deze actie willen we de sociale contacten en cohesie in de buurten versterken. De stad stimuleerde de deelnemers met een speciale Burendagbox: een doos boordevol materiaal om hun burendag nog feestelijker te maken en om de buurt te verbinden.
Zorgzame buurt
“In Lier en Koningshooikt zetten we bewust in op het versterken van zorgzame buurten, waar aandacht en betrokkenheid centraal staan. Met de nieuwe sticker ‘Hey, ik ben graag een zorgzame buur voor je!’ wordt deze boodschap zichtbaar in het straatbeeld en nodigen we inwoners uit om actief bij te dragen aan een warme, ondersteunende buurt”, zegt schepen Annemie Goris.
“Zorg hoeft niet altijd geboden te worden door professionals: het begint vaak bij kleine, alledaagse gebaren tussen buren. Een luisterend oor, een helpende hand of simpelweg oog hebben voor elkaar kan een groot verschil betekenen in het welzijn van mensen.
We zetten nu al voor het vijfde jaar op rij in op dit initiatief en we willen dit graag blijven doen”, aldus Annemie Goris.
(MSL/foto’s diverse bronnen)